(0 262) 73-3-17
datele de Contact ale primăriei
Email : singereinoi@gmail.com
Relații cu publicul : (0-262) 73-371
Fax : (0-262) 73-317
Vizitează-ne
Adresa Primăriei Sîngereii Noi
Strada Biruinţei, 7
S.Sîngereii Noi, r-nul Sîngerei
Scrieți-ne un mesaj
Bugetul local (veniturile și cheltuielile comunei)
BUGETUL LOCAL PENTRU ANUL 2022
Proiectul bugetului este elaborat conform cerinţelor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar –fiscale nr. 181 din 25.07.2014, Legii nr. 436 - XVI din 28. 12. 2006 „Privind administraţia publică locală”.
În procesul elaborării proiectului bugetului s-a ţinut cont de prevederile Legii nr. 270 din 23.11.2018 „Cu privire la sistemul unitar de salarizare in sistemul bugetar”, Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014,Hot.guv. nr.1231 din 12.12.2018 pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare in sistemul bugetar.
Proiectul bugetului local s-a elaborat luînd ca bază necesitatea asigurării echilibrului bugetar prin intermediul balansării cheltuielilor şi veniturilor, fără excedent sau deficit bugetar.
VENITURI
Prognoza veniturilor s-a efectuat în baza estimării bazei fiscale pe tipuri de impozite, taxe şi alte încasări la buget, prognoza indicilor macroeconomici, datele Serviciului Fiscal şi Biroului Naţional de Statistică.
Volumul propus a parţii de venituri în bugetul local pentru anul 2022 constituie 9800,00 mii lei, inclusiv:
a) cu destinaţie generală în sumă de 1369,2 mii lei, calculate proporţional la suprafaţa şi populaţia localitaţii;
b) cu destinaţie specială destinate pentru:
Mijloacele bugetare din transferurile cu destinaţie specială nu pot fi utilizate în alte scopuri.
CHELTUIELI
La estimarea cheltuielilor bugetului local pentru anul 2021 s-a ţinut cont de următorii factori:
Pentru estimările cheltuielilor salariale s-a ţinut cont de schemele de încadrare, limitele de personal şi tarificaţiile întocmite pe instituţii, de majorările claselor de salarizare pentru personalul salarizat conform reţelei tarifare unice începînd cu 01.01.2021 pina la 31.11.2021.
Factorul de bază ce caracterizează partea de cheltuieli a proiectului bugetului este asigurarea financiară a funcţionării instituţiilor bugetare vizînd plata salariilor, achitarea resurselor termo-electrice, combustibilului şi alimentarea copiilor în instituţiile de învăţămînt preşcolar. La estimarea cheltuielilor pentru mărfuri şi sesrvicii s-a ţinut cont de cheltuielile efectuate în perioadele precedente pe fiecare cod economic în parte, precum şi de activităţile planificate de anumite instituţii în anul 2022.
Volumul propus a parţii de cheltuieli în bugetul local pentru anul 2022constituie 9800,0 mii lei.
Structura cheltuielilor pe activitatile principale este prezentată după cum urmează:
Activitatea: activitatea executivelor locale - preconizate cheltuieli în sumă
de 1894.7 mii lei, inclusiv resurse colectate de instituţii bugetare – 16,5,0 mii lei.
Pentru buna executare a atribuţiilor în domeniu au fost planificate mijloace financiare pentru:
Activitatea: ”Dezvolatarea gospodăriei de locuinţe şi serviciilor comunale” sînt preconizate 130,0 mii lei , inclusiv:
- Iliminarea stradală - suma de 100,0 mii lei;
- Servicii de salubrizare – suma de 30,0 mii lei
Activitatea: Cultura, sport, tineret culte şi odihnă - pentru instituţiile si activitatile sunt prevăzute mijloace în sumă de 735,9 mii lei inclusiv:
Casa de cultura – 478,9 mii lei.
Biblioteca publică – 97,0 mii lei.
Activitațile culturale
Învăţămîntul - Cheltuielile pentru întreţinerea instituţiilor învăţămîntului preşcolar au fost calculate mijloace financiare în limita transferurilor curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentru învăţămîntul preşcolar in marime de 4692,6 mii lei, mijloace bugetare proprii in suma de 696,9 mii lei şi veniturile colectate pentru intreţinerea copiilor în grădiniţe în mărime de 283,5 mii lei, ceia ce constituie in total un volum de buget de 5673,0 mii lei., din care IET s.Singereii Noi – 3743,0 si IET s.Marinesti – 1930,0 mii lei
Cheltuielile pentru alimentaţia zilnică a copiilor este preconizată în mărime de 26,25 lei pentru un copil pe zi, din care 17,50 lei din contul mijloacelor bugetare şi 8,75 lei din contul platii parinteşti.
La efectuarea cheltuielilor de personal, conducătorii de instituţii urmează să se încadreze în limita statelor de personal aprobate.
Cheltuielile de personal care includ: remunerarea muncii, contributii de asigurari sociale de stat obligatorii constituie suma de 3270,9 mii lei:
În anexa nr.1 la prezentul raport se reflectă structura bugetului local conform clasificaţiei economice pe anul 2022, în anexa nr.2 - veniturile bugetului local conform clasificaţiei economice pe anul 2022 în anexa nr.3 - cheltuielile bugetului local conform clasificaţiei funcţionale pe anul 2022, în anexa nr.4 - informaţia privind efectivul de personal al primariei pe anuli 2022.
Respectiv, conform clasificaţiei programelor, bugetele se elaboriază pe programe fundamentate pe performanţa.
Astfel de către institutiile din subordinea primariei au fost elaborate scopuri, obiective şi indicatori de performanţă, care după aprobarea bugetului urmează a fi ajustaţe în dependenţă de resursele alocate şi aprobate de către primarul comunei.
Bugetul local pentru anul 2020
Bugetul local este elaborat conform cerinţelor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar –fiscale nr. 181 din 25.07.2014, Legii nr. 436 - XVI din 28. 12. 2006 „Privind administraţia publică locală”.
În procesul elaborării proiectului bugetului s-a ţinut cont de prevederile Legii nr. 270 din 23.11.2018 „Cu privire la sistemul unitar de salarizare in sistemul bugetar”, Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014,Hot.guv. nr.1231 din 12.12.2018 pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare in sistemul bugetar.
Proiectul bugetului local s-a elaborat luînd ca bază necesitatea asigurării echilibrului bugetar prin intermediul balansării cheltuielilor şi veniturilor, fără excedent sau deficit bugetar.
Veniturile
Prognoza veniturilor s-a efectuat în baza estimării bazei fiscale pe tipuri de impozite, taxe şi alte încasări la buget, prognoza indicilor macroeconomici, datele Serviciului Fiscal şi Biroului Naţional de Statistică.
Volumul propus a parţii de venituri în bugetul raional pentru anul 2020 constituie 8277,0 mii lei, inclusiv:
Impozit pe venitul al persoanelor fizice – 864,0 mii lei (defalcări de la bugetul de stat în mărime de 100%) ;
Impozite pe bunurile imobiliare – 366,0 mii lei;
Taxa pentru amenajarea teritoriului – 24,0 mii lei;,
Taxa pentru unitaţile comerciale şi/sau prestari servicii – 250,00 mii lei;,
Încasări de la prestarea serviciilor cu plată – 389,4 mii lei;
Taxa pentru patenta de intreprinzator – 3,0 mii lei
Alte venituri incasate in bugetul local – 5,0 mii lei
Transferuri primite între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I – 6375,6 mii lei, inclusiv:
a) cu destinaţie generală în sumă de 1514,8 mii lei, calculate proporţional la suprafaţa şi populaţia localitaţii;
b) cu destinaţie specială destinate pentru:
învăţămîntul preşcolar în mărime totală de 4251,8 mii lei;
infrastructura drumurilor – 609,0 mii lei;
Mijloacele bugetare din transferurile cu destinaţie specială nu pot fi utilizate în alte scopuri.
Cheltuielile
La estimarea cheltuielilor bugetului local pentru anul 2020 s-a ţinut cont de următorii factori:
cadrul legal şi cadrul normativ prin care sînt reglementate normele de efectuare a cheltuielilor;
particularităţile privind activitatea instituţiilor de învăţămînt preşcolar finanţate din bugetul local;
datele Biroului Naţional de Statistică privind numărul populaţiei stabilite conform situaţiei din 01.01.2018;
contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat în cuantum de 23% faţă de cheltuielile de remunerare a muncii;
primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în cuantum de 4,5% faţă de cheltuielile de remunerare a muncii;
normele şi normativele de consum;
indexarea tarifelor la gaze naturale şi energia termică;
indexarea cheltuielilor pentru mărfuri şi servicii, în legătură cu creşterea preţurilor;
necesarul de mijloace pentru achitarea salariilor în sfera bugetară în conformitate cu Legea nr. 270 din 23.11.2018,
Pentru estimările cheltuielilor salariale s-a ţinut cont de schemele de încadrare, limitele de personal şi tarificaţiile întocmite pe instituţii, de majorările salariale pentru personalul salarizat conform reţelei tarifare unice începînd cu 01.01.2020
Factorul de bază ce caracterizează partea de cheltuieli a proiectului bugetului este asigurarea financiară a funcţionării instituţiilor bugetare vizînd plata salariilor, achitarea resurselor termo-electrice, combustibilului şi alimentarea copiilor în instituţiile de învăţămînt preşcolar. La estimarea cheltuielilor pentru mărfuri şi sesrvicii s-a ţinut cont de cheltuielile efectuate în perioadele precedente pe fiecare cod economic în parte, precum şi de activităţile planificate de anumite instituţii în anul.Volumul propus a parţii de cheltuieli în bugetul local pentru anul 2020 constituie 8277,0 mii lei.
Structura cheltuielilor pe activitatile principale este prezentată după cum urmează:
Activitatea: Servicii de stat cu destinaţie generală - preconizate cheltuieli în sumă de 1675,2 mii lei,inclusiv resurse colectate de instituţii bugetare – 25,0 mii lei.
Pentru buna executare a atribuţiilor în domeniu au fost planificate mijloace financiare pentru:
Fondul de rezervă al– 20,0 mii lei;
Indemnizaţiile de participare la şedinţe a aleşilor (consilierilor) locali – 58,6 mii lei;
Cheltuielile de personal care include: remunerarea muncii, contributii de asigurari sociale de stat obligatorii si prime de asigurare obligatorie de asitenta medicala -1218,5 mii lei
Cheltuieli privind achitarea serviciilor – 221,0 mii lei
Deplasari de serviciu – 2,0 mii lei
Comision eferent serviciilor bancare – 14,0 mii lei
Cheltuieli neatribuite altor alineate – 25,0 mii lei
Prestatii sociale (indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca achitate de patroni) -3,0 mii lei
Cheltuieli privind activele nefinanciare – 113,1 mii lei
Activitatea: ”Dezvolatarea gospodăriei de locuinţe şi serviciilor comunale” sînt preconizate 127,0 mii lei , inclusiv:
- Iliminarea stradală - suma de 84 mii lei;
- Servicii de salubrizare – suma de 43,0 mii lei
Activitatea: Cultura, sport, tineretculte şi odihnă - pentru instituţiile culturale şi măsurile din domeniul tineretului şi sportului în bugetul local sunt prevăzute mijloace în sumă de 728,8 mii lei inclusiv:
Casa de cultura – 528,8 mii lei.
Cheltuielile de personal care include: remunerarea muncii, contributii de asigurari sociale de stat obligatorii si prime de asigurare obligatorie de asitenta medicala -349,9 mii lei
Cheltuieli privind achitarea serviciilor – 61,4 mii lei
Deplasari de serviciu – 0,3 mii lei
Cheltuieli neatribuite altor alineate – 3,2 mii lei
Prestatii sociale (indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca achitate de patroni) -1,0 mii lei
Cheltuieli privind activele nefinanciare – 113,0 mii lei
Biblioteca publică– 141,0 mii lei.
Cheltuielile de personal care include: remunerarea muncii, contributii de asigurari sociale de stat obligatorii si prime de asigurare obligatorie de asitenta medicala -86,6 mii lei
Cheltuieli privind achitarea serviciilor – 10,9 mii lei
Deplasari de serviciu – 0,5 mii lei
Prestatii sociale (indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca achitate de patroni) -1,0 mii lei
Cheltuieli privind activele nefinanciare – 42,0 mii lei
Serviciul tineret şi sport – la capitolul „măsuri în domeniul sportului” conform devizului elaborat în baza planului de măsuri sportive şi necesităţii de participare a echipei de fotbal la competiţiile sportive s-au planificat cheltuieli în sumă de 19,0 mii lei, la capitolul „activităţi cultutale” – 40,0 mii lei.
Învăţămîntul:
Cheltuielile pentru întreţinerea instituţiilor învăţămîntului preşcolar au fost calculate mijloace financiare în limita transferurilor curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentru învăţămîntul preşcolar in marime de 4251,8 mii lei, mijloacele veniturilor proprii – suma de 515,8 mii lei şi veniturile colectate pentru intreţinerea copiilor în grădiniţe în mărime de 369,4 mii lei, ceia ce constituie in total un volum de buget de 5137,0mii lei.
Cheltuielile pentru alimentaţia zilnică a copiilor este preconizată în mărime de 26,25 lei, din care 17,50 lei din contul mijloacelor bugetare şi 8,75 lei din contul platii parinteşti.
La efectuarea cheltuielilor de personal, conducătorii de instituţii urmează să se încadreze în limita statelor de personal aprobate.
Cheltuielile de personal care include: remunerarea muncii, contributii de asigurari sociale de stat obligatorii si prime de asigurare obligatorie de asitenta medicala -2985,7 mii lei
Cheltuieli privind achitarea serviciilor – 633,2 mii lei
Deplasari de serviciu – 3,0 mii lei
Cheltuieli neatribuite altor alineate – 25,0 mii lei
Prestatii sociale (indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca achitate de patroni) -9,0 mii lei
compensaţii banesti personalului didactic conform HG 969 din 03.10.2018 -30,0 mii lei
Cheltuieli privind activele nefinanciare – 1451,1 mii lei
Bugetul local pentru anul 2019
Bugetul local este elaborat conform cerinţelor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar –fiscale nr. 181 din 25.07.2014, Legii nr. 436 - XVI din 28. 12. 2006 „Privind administraţia publică locală”.
În procesul elaborării bugetului s-a ţinut cont de prevederile Legii nr. 355-XVI din 23.12.2005 „Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar”, Legii nr. 48 din 22.03.2012 „Privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici”, Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014, Hotărîrii Guvernului nr. 331 din 28.05.2012 „Privind salarizarea funcţionarilor publici ”, Hotărîrii Guvernului nr. 710 din 26.09.2012 „ Privind salarizarea personalului care efectuează deservirea tehnică şi asigură funcţionarea autorităţilor administraţiei publice locale”, Hotărîrii Guvernului nr. 381 din 13.04.2006 „Cu privire la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare”
Bugetul local s-a elaborat luînd ca bază necesitatea asigurării echilibrului bugetar prin intermediul balansării cheltuielilor şi veniturilor, fără excedent sau deficit bugetar.
Veniturile
Prognoza Veniturilor s-a efectuat în baza estimării bazei fiscale pe tipuri de impozite, taxe şi alte încasări la buget, prognoza indicilor macroeconomici, indicilor economico-financiari ai agenţilor economici amplasaţi pe teritoriul primariei, datele Serviciului Fiscal şi Biroului Naţional de Statistică.
Volumul propus a parţii de venituri în bugetul local pentru anul 2019 constituie 6882,6 mii lei, inclusiv:
Impozit pe venitul al persoanelor fizice – 540,0 mii lei (defalcări de la bugetul de stat în mărime de 75% din estimările incasărilor pe republica) ;
Impozitele pe proprietate – 358,5 mii lei;
Taxa pentru amenajarea teritoriului – 24,0 mii lei;,
Taxa pentru unitaţile comerciale şi/sau prestari servicii – 230,00 mii lei;,
Încasări de la prestarea serviciilor cu plată – 373,6 mii lei;
Plata pentru locaţiunea bunurilor patrimoniului public – 140,0 mii lei;
Transferuri primite între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I – 5214,5 mii lei, inclusiv:
a) cu destinaţie generală în sumă de 1176,8 mii lei, calculate proporţional la suprafaţa şi populaţia localitaţii;
b) cu destinaţie specială destinate pentru:
învăţămîntul preşcolar în mărime totală de 3295,3 mii lei;
compensaţii banesti personalului didactic 2000 lei conform HG 969 din 03.10.2018 -32,0 mii lei
infrastructura drumurilor – 605,4 mii lei;
compensarea veniturilor ratate la impozitul pe venit din salariu (defalcări) – 105,0 mii lei.
Mijloacele bugetare din transferurile cu destinaţie specială nu pot fi utilizate în alte scopuri.
Cheltuielile
La estimarea cheltuielilor bugetului local pentru anul 2019 s-a ţinut cont de următorii factori:
cadrul legal şi cadrul normativ prin care sînt reglementate normele de efectuare a cheltuielilor;
particularităţile privind activitatea instituţiilor de învăţămînt preşcolar finanţate din bugetul local;
datele Biroului Naţional de Statistică privind numărul populaţiei stabilite conform situaţiei din 01.01.2019;
contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat în cuantum de 23% faţă de cheltuielile de remunerare a muncii;
primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în cuantum de 4,5% faţă de cheltuielile de remunerare a muncii;
normele şi normativele de consum;
indexarea tarifelor la gaze naturale şi energia termică;
indexarea cheltuielilor pentru mărfuri şi servicii, în legătură cu creşterea preţurilor;
necesarul de mijloace pentru achitarea salariilor în sfera bugetară în conformitate cu Legea nr. 355-XVI din 23.12.2005 cu privire la sistemului de salarizare în sectorul bugetar, Legea nr. 48 din 22.03.2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici. Pentru estimările cheltuielilor salariale s-a ţinut cont de schemele de încadrare, limitele de personal şi tarificaţiile întocmite pe instituţii, de majorările salariale pentru personalul salarizat conform reţelei tarifare unice începînd cu 01.01.2018, de majorările salariale acordate cadrelor didactice începînd cu 01.09.2018 cu 8% şi de la 01.09.2019 cu 7,6%, de sporurile acordate unor categorii de angajaţi din sectorul bugetar, precum şi de mijloacele necesare pentru trecerea funcţionarilor publici în altă treaptă de salarizare de la 01.03.2019.
Factorul de bază ce caracterizează partea de cheltuieli a proiectului bugetului este asigurarea financiară a funcţionării instituţiilor bugetare vizînd plata salariilor, achitarea resurselor termo-electrice, combustibilului şi alimentarea copiilor în instituţiile de învăţămînt preşcolar. La estimarea cheltuielilor pentru mărfuri şi sesrvicii s-a ţinut cont de cheltuielile efectuate în perioadele precedente pe fiecare cod economic în parte, precum şi de activităţile planificate de anumite instituţii în anul
Volumul propus a parţii de cheltuieli în bugetul local pentru anul 2019 constituie 6882,6 mii lei.
Structura cheltuielilor pe grupele principale este prezentată după cum urmează:
Servicii de stat cu destinaţie generală - preconizate cheltuieli în sumă de 1636,3 mii lei, inclusiv resurse colectate de instituţii bugetare – 30,0 mii lei.
Pentru buna executare a atribuţiilor în domeniu au fost planificate mijloace financiare pentru:
Fondul de rezervă al– 34,4 mii lei;
indemnizaţiile de participare la şedinţe a aleşilor (consilierilor) locali – 54,9 mii lei;
indemnizaţiile unice la expirarea mandatului aleşilor (consilierilor) locali – 104,4 mii lei.
Grupa principală ”Dezvolatarea gospodăriei de locuinţe şi serviciilor comunale” sînt prevăzute 176,0 mii lei , inclusiv:
- Iliminarea stradală - suma de 148,0 mii lei;
- Servicii de salubrizare – suma de 28,0 mii lei
Cultura, sport, tineret culte şi odihnă - pentru instituţiile culturale şi măsurile din domeniul tineretului şi sportului în bugetul local sunt prevăzute mijloace în sumă de 794,0 mii lei inclusiv:
Casa de cultura – 492,9 mii lei.
Biblioteca publică – 141,1 mii lei.
Serviciul tineret şi sport – la capitolul „măsuri în domeniul sportului” conform devizului elaborat în baza planului de măsuri sportive şi necesităţii de participare a echipei de fotbal la competiţiile sportive s-au planificat cheltuieli în sumă de 100,0 mii lei, la capitolul „activităţi cultutale” – 60,0 mii lei.
Învăţămîntul
Cheltuielile pentru întreţinerea instituţiilor învăţămîntului preşcolar au fost calculate mijloace financiare în limita transferurilor curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentru învăţămîntul preşcolar in marime de 3327,3 mii lei şi veniturile colectate pentru intreţinerea copiilor în grădiniţe în mărime
de 343,6 mii lei, ceia ce constituie in total un volum de buget de 3670,9 mii lei.
Cheltuielile pentru alimentaţia zilnică a copiilor este preconizată în mărime de 26,25 lei, din care 17,50 lei din contul mijloacelor bugetare şi 8,75 lei din contul platii parinteşti.
Proiectul bugetului local al primariei comunei Sîngereii Nou pentru anul 2018 a fost elaborat reeşind din notele metodologice privind elaborarea de către autorităţile administraţiei publice locale a proiectului de buget pentru anul 2018 şi estimările pentru anii 2018-2020.
La momentul prelucrării bugetului s-a luat în consideraţie necesitatea asigurării echilibrului bugetar prin intermediul balansării cheltuielilor publice cu veniturile şi evidenţa defalcărilor din veniturile generale de stat, stabilite de Legea privind finanţele publice locale nr. 397 – XV din 16.10.2003.
Bugetul local al primăriei comunei Sîngereii Noi pentru anul 2018 a fost elaborat conform cerinţelor Legii finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar –fiscale nr. 181 din 25.07.2014, Legii nr. 436 - XVI din 28. 12. 2006 „Privind administraţia publică locală”, Legii nr. 355-XVI din 23.12.2005 „Cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar”, Legii nr. 48 din 22.03.2012 „Privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici”, Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014, Hotărîrii Guvernului nr. 331 din 28.05.2012 „Privind salarizarea funcţionarilor publici ”, Hotărîrii Guvernului nr. 710 din 26.09.2012 „ Privind salarizarea personalului care efectuează deservirea tehnică a autorităţilor administraţiei publice şi locale”, Hotărîrii Guvernului nr. 381 din 13.04.2006 „Cu privire la condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare” , Ordinul ministrului finanţelor nr.191 din 31.12.2014, Recomandărilor Ministerului Finanţelor RM
VENITURI
Volumul bugetului propus la partea de venituri în bugetul local pentru anul 2017 constituie 6350.7 mii lei dinre care:
Intre bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentru învăţămîntul preşcolar – 3124,9 mii lei
Intre bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentruinfrastructura drumurilor -599,2 mii lei
- Transferuri curente primite cu destinaţie generală intre bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I – 1036,3 mii lei.
Prognoza veniturilor s-a efectuat în baza estimării bazei fiscale pe tipuri de impozite, taxe şi alte încasări la buget, prognoza indicilor economici şi financiari ai agenţilor economici amplasaţi pe teritoriul primariei, datele inspectoratului fiscal, direcţiei de statistică.
În anul 2018 în bugetul local se preconizeaza de a fi încasate resurse colectate de la prestarea serviciilor cu plată de către instituţiile bugetare în sumă de 445,0 mii lei.
În afară de veniturile planificate, bugetul local va primi transferuri cu destinaţie specială pentru finantarea cheltuielilor de intretinere a învăţămîntul preşcolar în mărime totală de 3124,9 mii lei, transferuri cu destinaţie specială pentru finantarea cheltuielilor de reparatie a drumurilor locale in mărime totală de 599,2 mii lei. Aceste mijloace nu vor putea fi utilizate în alte scopuri.
Deasemenea, bugetul local va beneficia de transfere cu destinaţie generală în sumă de 1036,3 mii lei din fondul de susţinere financiară, calculate proporţional la suprafaţa şi populaţia primariei.
CHELTUIELI
La estimarea cheltuielilor bugetului local pentru anul 2018 s-au luat în considerare următorii factori comuni:
Factorul de bază ce caracterizează partea de cheltuieli a proiectului bugetului este asigurarea financiară a funcţionării instituţiilor bugetare: plata salariilor, achitarea resurselor termo-electrice, combustibilului, alimentarea în instituţiile de învăţămînt. La estimarea cheltuielilor pentru mărfuri şi sesrvicii s-a ţinut cont de cheltuielile efectuate în perioadele precedente pe fiecare articol în parte, precum şi de activităţile planificate de anumite instituţii în anul viitor.
Bugetul local la partea de cheltuieli constituie 6350,7 mii lei.
Pentru grupa principala ,,Servicii de stat cu destinaţie generală,, au fost calculate cheltuieli în sumă de 1590,8 mii lei, inclusiv resurse colectate de instituţii bugetare – 76,7 mii lei.
Efectivul de state pe grupa dată este prevăzut în număr de 15 unităţi, inclusiv: aparatul primarului – 6,5 unităţi, contabilitatea – 1,5 unităţi, Serviciul de deservire - 7 unităţi
Sunt planificate alocaţii pentru:
Grupa principală ”Dezvolatarea gospodăriei de locuinţe şi serviciilor comunale” sînt prevăzute 73,0 mii lei , inclusiv:
- Iliminarea stradală - suma de 23,0 mii lei;
- Servicii de salubrizare – suma de 50,0 mii lei
Cultura, sport, tineret culte şi odihnă
Pentru instituţiile culturale şi acţiunile pentru tineret şi sport în bugetul local sînt prevăzute mijloace financiare în sumă de 669,5 mii lei.
Pentru întreţinerea casei de cultură din s.Singereii Nou sînt prevăzute alocaţii în sumă de 342,3 mii lei, cheltuieli de persional – 190,6 mii lei, ce constituie 55,68% din mijloacele preconizate la această instiruţie.
Pentru organizarea şi desfăşurarea măsurilor culturale sînt prevăzute cheltuielile în sumă de 45,0 mii lei.
Biblioteca s.Singereii Noi pentru 1,5 unităţi s-au estimat cheltuieli în sumă de 216,2 mii lei. Cheltuielile de personal – 47,6 mii lei, ce constituie – 22,16 % din alocaţii prevăzute.
Cheltuieli pentru măsuri în domeniul sportului – 66,0 mii lei, cotizaţia echipei de fotbal in clubul sportiv raional, cheltuieli de intretinere a echipei de fotbal, cheltuieli de deplasare la meciurile din afara localitatii.
Învăţămîntul
Cheltuielile pentru întreţinerea instituţiilor învăţămîntului preşcolar au fost calculate mijloace financiare în limita transferurilor curente primite cu destinaţie specială între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I pentru învăţămîntul preşcolar in marime de 3124,9 şi veniturile colectate pentru intreţinerea copiilor în grădiniţe în mărime de 293,3 mii lei, ceia ce constituie in total un volum de buget de 3418,2 mii lei, din care 2394,4 mii lei pentru Gradiniţa s.Sîngereii Noi şi 1023,8 mii lei pentru Gradiniţa s.Mărineşti
Cheltuielile pentru alimentaţia zilnică a copiilor este preconizată în mărime de 22,50 lei, din care 15,00 lei din contul mijloacelor bugetare şi 7,50 lei din contul platii parinteşti.
La efectuarea cheltuielilor de personal, conducătorii de instituţii urmează să se încadreze în limita statelor de personal, ce se aprobă conform anexei nr. 5 la proiectul deciziei.
În temeiul art. 83 alin. 1 din legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar -fiscale nr. 181 din 25.07.2014 şi în conformitate cu planul de activitate al Guvernului, începînd cu anul 2016 şi în continuare pentru anul 2018 bugetul Primariei comunei Singereii Noi se elaborează pe programe bazate pe performanţă. În tabelul nr.1 la prezentul raport aducem la cunoștință structura bugetului local conform clasificației economice pe anii 2018-2020, în tabelul nr.2 veniturile bugetului local conform clasificației economice pe anii 2018-2020, în tabelul nr.3 cheltuielile bugetului local conform clasificației funcționale pe anii 2018-2020 și în tabelul nr.4 informație privind efectivul de personal pe anii 2018-2020. Respectiv conform clasificației programelor bugetele se elaboriază pe programe fundamentate pe performanța. Astfel de către inatitutiile din subordinea consiliului local au fost elaborate scopuri, obiective şi indicatori de performanţă, care după aprobarea bugetului urmează a fi ajustaţi în dependenţă de resursele alocate şi aprobaţi de primar. Ulterior, bugetul pe fiecare subprogram cu mijloacele repartizate, scopurile, obiectivele şi indicatorii de performanţă aprobaţi va fi făcut public pe pagina WEB a primariei.
Contabil şef N.Cojocari